Thursday 11 February 2010

Chicken Teriyaki


Sejak dua menjak ni aku menjadi pengunjung tegar Subway yg halal kat Bristol nih. Yer...bagi orang kat Malaysia, sure x heran kan ngan Subway. Baik p makan KFC ke, Secret Recipe ker... tak pun makan nasi campur lagi best. What to do...kat sini klu nak makanan halal, sumenye kebab. Muka aku pun dah mcm kebab je nih.

Salah satu menu Subway ialah Chicken Teriyaki. Aku tak penah try. Tapi mcm teringin nak wat sendiri. Aku google, mak aiii...resepi dia ade taruk sake & mirin (arak org Jepun). Kebetulan masa menyinggah blog Liza, dia ade letak resepi Chicken Teriyaki yg dah dimodified. Pastu aku campur2 sket ngan cara memasak yg aku dpt dari satu buku resepi nih. Ok...ni resepinyer....

Bahan2:
Ayam (nak best guna bahagian kepak or pangkal kepak)
sos tiram
gula / madu
Halia (disagat halus)
Bawang putih (disagat halus)
kicap manis
garam jika perlu
chillies flakes

Cara2:
  1. bersihkan ayam
  2. gaulkan dengan semua bahan di atas dan perap selama satu jam atau lebih
  3. panaskan sedikit minyak dalam kuali
  4. masukkan sedikit chillies flakes (klu xde, masukkan je cili kering yg dah digunting2 kecil, nak bg rasa pedas je nih, taknak pun takpe)
  5. pastu masukkan ayam tadi, kacau2 dan tutup kuali
  6. sekali skala kacau ayam tu, wat sampai masak
  7. kalau rasa kurang bekilat, leh la tambah madu lagi
  8. dah masak, leh la hidang ngan nasi putih ataupun nasi ayam

2 comments:

  1. mesti la sedap...ramai org puji..pastu ade kwn tu dah try gak...kwn2 dia pun puji...hehehe...sbnrnya dulu aku penah wat nih...resepi ayam nasi ayam mak aku...tp aku bakar..rasa dia x semanis kalau masa cara nih...hehehe

    ReplyDelete