Monday 22 February 2010

Kek Batik


Semalam aku mengemas dapur, tau2 ada beberapa bungkus besar Milo yang akan expire bulan 6 tahun nih. Mak aii...hari2 kena minum Milo la jawabnyer. Hari tu masa balik Malaysia, aku bwk beberapa bungkus. Ye la, sini punya Milo xleh celen Milo Malaysia. Kebetulan housemate aku pun bawak balik milo. Tu yang dah macam kilang milo dah rumah aku nih.

Dok pikir-pikir nak buat ape dengan Milo yang banyak nih, teringat Erik ade cakap dia teringin nak mkn kek batik. Aku plak buat2 tak dengar masa tu. Hehehehe. Bukan apa, benda yang aku tak penah buat ni aku cam lemah sket. Haaa...ni sebelum Milo aku expired macam tu jer, baik aku cube resepi Kek Batik yang aku songlap dari Mat Gebu.

Macam biasa aku ade ubah suai resepi. Bukan nak derhaka pada tok guru. Tapi nak ikut kelengkapan dapur aku yang senantiasa tak lengkap tu.

So, ni resepi asal dengan tulisan merah tu adelah suka suki aku:

Bahan2:
20-25 keping biskut marie [sini takde biskut marie, jd aku pakai biskut rich tea]
1/2 cawan mentega (kurang lebih 125g),
1/2 cawan gula [aku letak tak sampai 1/3 cawan]
1/2 cawan susu pekat manis
1 camca teh esen vanilla [part ni aku skip sbb xde]
1 cawan milo
2 camca besar serbuk koko [yg ni pun aku takde, jd aku masukkan dark chocolate sket]
1/3 cawan gajus, dipanggang hingga rangup [aku panggang badam hiris]
beberapa sudu kismis [yg ni aku tambah suke2]

Cara2:
  1. Cairkan mentega, gula dan susu pekat di dalam periuk.
  2. Bila dah cair, masukkan esen vanilla, kacau sket kemudian masukkan susu pekat.
  3. Bila dah rata, masukkan serbuk koko dan milo.
  4. Masukkan biskut yang telah dipatahkan, gajus/badam dan kismis, kacau rata.
  5. Kacau tu jgn lama sangat sbb taknak biskut tu lembik.
  6. Segera tuangkan adunan ke dalam bekas yang telah disapu sedikit butter.
  7. Tapi aku tak buat step 6. Sebaliknya aku alaskan bekas tu dengan cling film supaya mudah aku angkat kek tu utk dipotong.
  8. Tekan-tekan adunan dengan belakang senduk atau plastik bersih supaya mampat.
  9. Sejukkan sebelum dipotong.
Aku sejukkkan kek ni kat tepi tingkap sebab aku taknak kek ni menyerap bau peti sejuk yang penuh dengan ikan bilis tu. Nanti jadi tak best plak. Sekarang ni winter, senang la kek tu nak sejuk. Tapi nak kena tinjau2 jugak, takut kena kebas ngan seagull.

p/s: Senang je rupanya buat kek batik nih. Hehehe. Next time aku nak kurangkan lagi manisnya tuh. Huhu

2 comments: