Saturday 6 March 2010

Fried Tagliatelle

Bile dok sini, semua benda omputih aku melayukan... gambar kat atas nampak cam kueh teow goreng kan...hehehe...nampak je mcm...tp bukan. Tu ialah tagliatelle (tegeliat lidah menyebutnyer). Tagliatelle ni adik beradik pasta spaghetti semua tu. Bentuknya lebar2 mcm kueh teow.

Memandangkan kedai cina agak jauh untuk aku membeli kueh teow, so, aku guna tagliatelle sebagai ganti. Resepi mcm nak goreng kueh teow. Walaupun ramai dah tau, tapi aku tetap nak letak kat blog ni sbb ni blog aku, suke hati aku la kan sebagai rujukan masa akan dtg.

Bahan2:
  • Tagliatelle
  • Isi ayam
  • bwg merah*
  • bwg putih* [*dicincang]
  • cili kisar
  • kicap manis
  • sos tiram
  • minyak bijan
  • garam
  • sayur2an [cth: kobis, sawi, carrot]

Cara2:
  1. rebus tagliatelle dengan air, garam dan sedikit minyak masak sehingga lembut atau dlm bahasa italinya 'al dente'
  2. tumiskan bawang merah, bwg putih dan cili kisar sehingga terbit minyak
  3. masukkan ayam dan kacau seketika
  4. masukkan sos tiram, kicap manis dan sedikit air
  5. masukkan garam jika perlu
  6. masukkan carrot dan masak hingga carrot empuk
  7. masukkan tagliatelle, kacau rata
  8. masukkan dlm 2 sudu teh minyak bijan
  9. siap dimasak & boleh juga dihidang dengan telur dadar yg dihiris.... :P

2 comments: