Friday 26 March 2010

Bawal Goreng Berlada Ala Thai


Hari tu aku beli bawal hitam 2 ekor. Frozen punyer. Sini susah gak nak carik bawal fresh. Dah lama gak aku beli sebenarnya. Tapi hari ni baru ada mood nak masak bawal tu. So, aku nak buat bawal goreng berlada. Ikan goreng berlada memang favret aku sejak kecik. Gulai ikan aku tak suka sgt. Tapi, untuk resepi kali ini, aku ubah2 sikit. Saja bagi kelainan. Ade letak serai & daun ketumbar. So, aku namakan dia bawal goreng berlada ala thai.

Bahan-bahan:
  • Ikan bawal
  • Garam
  • Kunyit
  • Cili kering kisar
  • Bawang merah*
  • Bawang putih* [* didadukan]
  • Bawang besar [hiris tebal sket]
  • Serai
  • Air asam jawa
  • Sos tiram
  • Daun ketumbar
  • Gula
Cara-cara:
  1. Bersihkan ikan, garam kunyitkan dan goreng
  2. Panaskan minyak (guna minyak goreng ikan tu pun best), tumis bawang merah & putih.
  3. Masukkan cili kisar dan goreng hingga terbit minyak.
  4. Masukkan sedikit air asam jawa, serai, sos tiram & gula
  5. Rasakan masam manis masinnya. Tambah mane2 yg kurang
  6. Masukkan tomato & ikan
  7. Kacau seketika dan hidangkan dalam pinggan.
  8. Taburkan dengan daun ketumbar yang dihiris kasar.
  9. Enak dimakan dgn nasi panas.
p/s: aku makan dengan nasi lemak. Enak!! Pastu aku lupe letak daun ketumbar sblm snap gmba. =P

No comments:

Post a Comment