Thursday 25 March 2010

Kuih Kemboja


Kuih ni ade sesetengah tempat panggil kuih bakar. Semalam aku puasa, tetibe sorg kawan ni mention pasal kuih nih. Aku terus teruja nak buat. Sebab senang katanya. Aku pun try la. Bahan2 memang mudah. Aku pakai acuan kek jer. Takde acuan tembaga bentuk bunga kemboja tu. Sedap. Cuma kalau pakai jus pandan sebenar, tentu lagi sedap.

Aku dapat resepi ni dr sini. Leh la cuba:

Bahan-bahan:

  • 1 cup gula
  • 1 cup jus pandan (atau air + pandan essence)
  • 2 cup tepung gandum
  • 2 1/4 cup santan (atau 1 tin santan-450ml )
  • 2 tbs butter
  • 3 biji telur
  • 1/2 tsp garam
  • pewarna hijau
  • bijan (disangai sekejap)

Cara-cara:
  1. Campurkan semua bahan. kisar sampai sebati
  2. Masukkan 2 sudu besar minyak dlm loyang. Ratakan dipermukaan loyang
  3. Panaskan loyang dlm oven. Bila minyak dah panas, masukkan adunan, taburkan bijan.
  4. Bakar pada suhu 180 darjah hingga keperangan atau garing.
Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment