Sunday 14 March 2010

Puding Roti ala Nda Wan

Decoration has been inspired by Chef Hotel Nikko... =P

Ok...Ni puding roti yg aku amik resepinya dari makcik aku, Nda Wan. Nda tu singkatan bg bonda. Family belah umi aku mmg panggil makcik2 Nda. Sedap ooo puding nih...aku makan betambah2 masa dia jamu aku hari tu. Cam nak hangkut je satu bekas besar yg dia buat tuh. Tapi cam buruk lantak la plak kan...Jadinya, sebagai anak dara yg besopan santun lgi bijaksana, aku mintak resepi sajalah....

Sebenarnya, ni kali kedua aku buat. Yang pertama kali menjadi, cuma aku tak snap gambar & tak update dlm blog. Busy sgt, busy makan....hehehehe

Ok...jom kita tgk ape resepinya.

Bahan2:

12 keping roti
1 tin besar susu pekat manis
1 liter air
6 biji telur
2 sudu kecil esen vanilla
Sedikit kismis
Sedikit butter

Cara2:
  1. Sapukan butter di satu bahagian permukaan roti, buat hingga habis
  2. Potong roti menyerong, so, roti jd 3 segi
  3. Sapukan sedikit butter pada bekas pembakar 12" x 12" (kalau xde, kecik sikit pun xpe)
  4. Susun roti pada dasar bekas tersebut, tabur kismis kemudian lapiskan dengan roti semula, buat hingga habis (jangan tabur kismis pada bahagian paling atas sbb nnti kismis hangus & pahit)
  5. Bancuhkan susu, air, telur dan esen vanilla dalam satu bekas
  6. Tuangkan bancuhan itu ke dalam bekas yg berisi roti
  7. Tekan2 sedikit roti supaya semua roti terendam
  8. Taburkan sedikit butter diatas roti tersebut dan tutup dengan penutup atau aluminium foil
  9. Letakkan satu loyang besar dari saiz bekas pembakar, isikan air & letak bekas pembakar ditengah2 loyang tersebut
  10. Bakar pada suhu sederhana lebih kurang 30 minit atau sehingga puding masak
  11. Buka penutup dan bakar lagi beberapa minit sehingga bahagian atas puding keperangan
  12. Dah masak tu, bolehlah keluarkan dan hidangkan.
Enak dimakan begitu saja atau kalau rajin, leh buat kuahnya. Cara2 buat kuah dia pula ialah:
  1. Masakkan susu evaporated dengan sedikit gula & tepung castard.
  2. Kacau hingga larut, tutupkan api.
  3. Tapis dan hidangkan.
Aku sgt malas nak buat kuah dia tuh. Jadinya, aku guna ais krim vanila jer...aku amik sket dan defrost dalam microwave supaya dia cair sket, then curah je atas puding tu. Leh gak hias dengan coklat parut atau kacang atau kismis atau ape2 je la ikut suka...

nota kaki ayam: aku ade jumpa resepi lebih kurang sama, tp guna roti bun kismis, croissant dan hot cross bun, so leh la pelbagaikan...jgn guna roti canai sudah...

nota kaki lima: klu xde tepung kastad kat umah, leh ganti dengan bancuh sket tepung jagung & air...

Selamat Mencuba!!!!

No comments:

Post a Comment