Tuesday, 8 February 2011

Kuah Ayam Percik

Ni resepi kuah percik ringkas yang aku dapat dari Kak Zairus. Resepi ni rasa dia sama mcm kuah budu tumis yang orang makan dengan nasi kerabu.

Utk sesiapa yang terasa nak makan ayam percik diperantauan, boleh la guna resepi ni yer

Bahan-bahan:
  • 2 biji bawang besar*
  • 3 ulas bawang putih* (kisar bahan bertanda *)
  • 1 inci halia*
  • 1 batang serai*
  • 2 batang serai - diketuk
  • 1-2 asam keping
  • 2 tin santan
  • 2 sudu cili kisar (atau serbuk cili + air)
  • garam dan gula
  • minyak utk menumis
Cara-cara:
  1. Tumis bahan kisar
  2. Dah naik bau, masukkan cili kisar dan tumis hingga pecah minyak
  3. Masukkan serai dan santan
  4. Masak hingga kepekatan yang diingini
  5. Masukkan asam keping, gula dan garam
Ayam yang dah dibersihkan, digaram kunyit dan dipanggang dalam oven
Bila dah hampir masak, renjis2kan kuah ke atas ayam dan panggang lagi
Buatla beberapa kali hingga ayam masak

Aku ni kan malas, so aku goreng je ayam tu, then curah kuah time nak makan ngan nasi...nyum nyum...

No comments:

Post a Comment

Post a Comment