Thursday 20 January 2011

Sambal Belacan



Aku amik resepi ni kat sini. Tapi aku tak buat mcm resepi tuh, sebab banyak sangat. Especially cili padi tu, mau tebakar lidah kalau guna 1 mangkuk cili tuh. Huhuhu.

Ok, ni bahan-bahan:
  • 10 batang cili padi
  • 3 sudu gula
  • 1 sudu besar belacan
  • 2 biji tomato
  • 1 biji bawang besar
  • 1/2 biji limau nipis / lemon diambil airnya
  • Sedikit air masak
Cara-cara:
  1. Bakar belacan selama 2 minit atau nampak garing(aku guna shrimp paste jer)
  2. Masak bawang besar dgn microwave selama 2 minit atau boleh juga dibakar
  3. Kemudian kisar semua bahan-bahan di atas, kalau ada apa2 rasa tak cukup, bleh la adjust2, kisar balik
  4. Siap untuk dihidang
p/s: aku guna blender kering, so aku tak perlu tambah air, best la sebab sambal jd pekat

No comments:

Post a Comment