Thursday 6 January 2011

Carrot Muffins

Memandangkan sebelum ni buat carrot susu, hampas carrot tu sayang pulak kalau dibuang. Jadi aku simpan dan tukarkan ia dalam bentuk muffins. Resepi aku guna resepi banana muffin sebelum nih, cuma tambah itu ini sikit.

Carrot muffins ni yang jenis ringkas, takde segala mala rempah yang selalunya ada dalam carrot cake. So, rasa dia simple je la. Sesiapa yang berminat, boleh cuba.

Bahan-bahan (12 muffins besar / 18 muffins kecil):
Bahan Kering


  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1 sudu kecil bicabonate soda
  • 1/2 sudu kecil garam
  • Badam hiris (utk hiasan)


******
Bahan basah

  • 1 cawan carrot (yang telah diparut)
  • 1/3 cawan butter cair
  • 1 biji telur
  • 1/2 cawan gula (adjust sukatan bedasarkan kemanisan yang diingini)
  • 1/2 cawan susu segar
  • 3 sudu besar air perahan lemon


Cara-cara

  1. Panaskan oven pada 180 darjah celcius
  2. Satukan bahan kering dalam 1 bekas, dan bahan basah dalam 1 bekas berasingan
  3. Masukkan bahan basah ke dalam bahan kering, gaul rata (tp jgn gaul beria2 sangat)
  4. Masukkan adunan ke dalam bekas muffins
  5. Taburkan dengan hirisan badam
  6. Bakar selama 20 minit atau hingga muffin masak

Ni first time aku buat muffins nih. Alhamdulillah menjadi. Kena dengan tekak aku & flatmates aku ;p

No comments:

Post a Comment