Tuesday 18 January 2011

Puding Jagung

Tetibe tekak seakan meronta-ronta inginkan sesuatu yang manis lagi berlemak. Okla, to be exact, nak puding jagung. Aku ni bukan la suka sgt version of jagung. Macam bubur jagung, air jagung, aiskrim jagung. Tapi entah kenapa tetibe je rasa nak mkn puding jagung.

Resepi aku cilok dari F&N kat MyResepi.

So, aku salin kat sini utk rujukan.



Bahan-bahan (bleh utk 5-10 org mkn, begantung pada tahap kelaparan juga):
  • 1 cawan tepung custard
  • 3 cawan air
  • 1 cawan jagung manis (aku letak dlm 1 3/4 cwn)
  • 1 1/2 cawan susu cair (aku guna freshmilk)
  • 3/4 cawan gula (sukatan ikut kemanisan jagung)

Cara-cara
  1. Masukkan semua bahan dalam periuk
  2. Kacau pada api sederhana sehingga likat & berkilat
  3. Tuang dalam bekas, dan sejukkan sebelum dipotong

p/s: Custard ni senang likat kalau guna api besar, tp x masak, so, aku guna api yang perlahan supaya custard tu masak betul2, then bila dah agak2 mcm dah nak melikat tu, baru aku kuatkan api sikit je lagi

No comments:

Post a Comment