Sunday 5 December 2010

Bubur Jagung




Ni first time aku buat bubur jagung. Resepinyer mudah, dalam less than 10 minutes dah siap dan boleh makan. Kebanyakkan resepi yang aku jumpa di internet, pakai santan. Tapi santan kat sini macam avocado di Malaysia, jadi, aku telah menggantikan santan dengan susu.

Jagung pulak, mmg susahla nak cari jagung tongkol. So, aku guna jagung dalam tin. Macam biasa, resepi aku ni resepi campak2. Agak2 la sendiri sukatan bahan-bahan tu mengikut banyak bubur jagung yang kita nak buat. Resepi yang aku tulis ni utk lebih kurang 5 orang.

Bahan-bahan:
  • 2 tin besar jagung dalam air
  • 1 tin kecil susu sejat
  • 2 gelas susu segar
  • beberapa sudu gula
  • secubit garam
  • sehelai daun pandan

Cara-cara:
  1. Ambil 1/2 tin jagung dan kisar kasar
  2. Dalam periuk, didihkan susu sejat, susu segar, sedikit gula dan garam
  3. Masukkan jagung dan jagung yg telah dikisar
  4. Masak seketika, kemudian campakkan daun pandan yang telah disimpulkan
  5. Tambah gula jika perlu, padamkan api dan hidangkan.

No comments:

Post a Comment