Tuesday 12 January 2010

Tuna in Tortilla

Kalau aku malas2 (slalunya mmg malas pun...huhu), chicken wrap akan jadi menu aku hari2. Tapi, hari nih, aku dah bosan mkn chicken wrap. Tapi tortilla wrap tu ade sebungkus lg...nak buat ape yer....hmmm...

Aku selongkar dapur, jumpa beberapa tin tuna...so, aku decide nak wat "Tuna in Tortilla". Sebenarnya, aku penah tengok sorg minah saleh ni wat kat TV. Tp dia x guna tuna la...dia guna inti sosej. So, here goes my version...

Bahan2:
3 tin tuna in brine
1 biji bawang besar (potong dadu)
1 batang celery (dipotong dadu kecil)
1 batang carrot (potong dadu kecil)
Sedikit garam
Sedikit sebuk lada sulah
Sedikit minyak utk menumis
1 bungkus tortilla wrap (6 keping)

Cara2 [Inti]:
  1. Panaskan minyak, tumis bawang hingga layu
  2. Masukkan tuna dan goreng seketika
  3. Masukkan carrot & sedikit air, tutup kuali supaya carrot empuk
  4. Masukkan celery, lada sulah dan garam secukup rasa
  5. Asingkan ke dalam mangkuk dan biarkan ianya sejuk
Cara2 [Tortilla]
  1. Potong tortilla kepada 4 bahagian
  2. Sapukan kuning telur di satu penjuru dan gamkan ke penjuru yg satu lg bg membentuk kon
  3. Masukkan inti tuna
  4. Rapatkan bahagian hujung diatas satu sama lain
  5. Buat sehingga habis (pastikan tortilla yg belum diguna disimpan dalam bekas kedap / dilapik tuala lembab utk mengelakkan ianya menjadi kering)
  6. Goreng tortilla sehingga kekuningan.



Alternatif: Inti tuna boleh digantikan dengan apa saja inti kesukaan anda mcm inti karipap, sardin & sebagainya...

No comments:

Post a Comment