Saturday 23 January 2010

Ayam Masak Putih


Hari ni mcm tak tau nak masak ape. Tetiba teringat pasal ayam masak putih. Ye. Namanya aku ingat...masalahnya, resepi dia tu aku tak ingat sgt. Aku dapat resepi ni dari sorg aunty. Masa tu kitorg dalam kereta. Dia becerita pasal resepi nih. Aku plak, mane la sempat nak salin kan...patut aku rekod je guna hphone aku nih. Kui2...Nak call dia, aku malu plak. Huhu. So, aku main hentam je la. Ampun ye aunty. Saya derhaka kat resepi aunty. Nanti kita tunggu apa kata juri....

Bahan2:
  • Ayam yg telah dipotong kepada beberapa bahagian
  • Bawang merah
  • Bawang putih
  • Halia
  • Serai
  • Asam keping
  • Semangkuk santan
  • garam
  • Kentang
Cara2:
  1. Bersihkan dan toskan ayam
  2. Masukkan ke dalam periuk
  3. Kisar bawang merah, bawang putih dan halia
  4. Masukkan bahan yg dikisar kedalam periuk, gaul2kan dengan ayam & kentang
  5. Hidupkan api, api biar kecil, tutup periuk dan biarkan ayam 'kecut & mesra' ngan bahan kisar
  6. Agak2 ayam dah separuh masak tuh, masukkan santan, serai & garam secukup rasa
  7. Kacau sehingga santan masak & kentang empuk.
  8. Masukkan asam keping
  9. Bila semua bahan dah masak, leh la dihidangkan bersama nasi panas.
p/s: Juri kata lauk ni sedap, cam mak dia masak =P

No comments:

Post a Comment