Wednesday 12 May 2010

Yong Tau Foo

Ntah ape kene ntah...tetibe mcm teringin sgt2 nak makan yong tau foo. Mane plak nak carik kat sini, bukannya ade pasar malam. Aku pun cari2 resepi kat internet, jumpa la beberapa resepi. Ada yang senang, ada yang susah. Seperti biasa, aku ni mmg susah sket nak ikut resepi tu 100%. Bahan kat sini bukannya ade. Tadi aku pi cari kangkung kat kedai cina pun xde. So, ni resepi versi aku la yer. Versi perantau. Tapi rasa tu dah iras-iras dah. Hehehe.

Bahan-bahan:

[Sos Hitam]
  • 400ml air
  • 10 batang cili kering
  • sedikit belacan
  • 2 sudu besar kicap pekat
  • 2 sudu besar sos kacang hitam (black bean sauce)
  • 4 sudu besar Hoisin sauce
  • sedikit serbuk perisa ayam
  • sedikit bijan
  • sedikit air bancuhan tepung jagung
[Sup Rebusan]
  • Beberapa ulas bawang putih
  • 3 kuntum bunga lawang
  • 1 inci halia
  • air secukupnya
  • sedikit perisa ayam
[Bahan2 lain]
  • Sosej
  • Tahu
  • Fish balls
  • Fish cake
  • Sotong balls
  • Crabstick
  • Crab balls
  • Kang kung (aku takde nih...ganti dgn timun jer)
Cara-cara:

[Sos Hitam]
  1. Panaskan sedikit minyak dan goreng cili kering hingga garing
  2. Blend cili kering dgn sedikit air
  3. Panaskan air dalam periuk
  4. Masukkan gula melaka & cili yang telah diblend
  5. masukkan sos hoisin, sos black bean, kicap, belacan dan serbuk perasa ayam
  6. masak hingga mendidih, kemudian masukkan air tepung jagung sedikit demi sedikit mengikut kepekatan yang diingini
  7. setelah masak, taburkan bijan yang telah disangai terlebih dahulu (aku masuk microwave jer)
[Sup Rebusan]
  1. Panaskan air
  2. kemudian masukkan bawang putih & halia yang telah diketuk
  3. Masukkan bunga lawang dan serbuk perasa ayam
  4. Tunggu hingga mendidih
  5. Masukkan bahan2 yong tau foo dan masak
Dah masak semua tuh...ape lagi...gunting2...masuk dlm pinggan, curah la kuah...makan!!!!

No comments:

Post a Comment