Thursday 11 August 2011

Nasi Goreng USA


Hari tu aku p US, takde pulak jumpa nasi goreng USA nih. Huhuhu. Bila fikir2 balik, orang Malaysia ni memang kaya dengan macam jenis makanan, dan makanan2 tu pulak sgt special hingga takde kat 'tempat asal' makanan tu. Macam Almond London, Mee Bandung, sirap Bandung.... ade lagi ke contoh lain? Hehehe.

Nasi goreng USA ni nampak mcm leceh je kan. Sebab nak buat byk perkara. Tapi sebab masak ramai2, sorg masak nasi goreng, sorang masak daging, sorg goreng telur... mmg rasa mudah je nak buat dia. Resepi nasi goreng tu boleh la ikut suka hati perut masing2. Aku bagi resepi daging masak merah. Yang ni kawan aku ajar. Dia dapat dari mana pun aku tak tau.

Bahan-bahan:
  • 3 ulas bawang putih dicincang
  • 1/2 inci halia
  • 1/2 kilo daging lembu (nak rebus dulu pun boleh)
  • 4 sudu sos tiram
  • 4 sudu sos cili
  • 4 sudu sos tomato (aku letak 2 1/2 jer sbb sos tomato sini masam sgt)
  • sedikit garam
  • 1 biji cili besar
  • 1 biji bawang besar hiris bulat
  • sedikit daun bawang
  • tomato dibelah 6 (aku tak letak, tp ganti dgn celeri)
  • sedikit air jika perlu

Cara-cara:
  1. Tumis bawang putih dan halia
  2. Masukkan daging dan goreng hingga daging empuk (masukkan sedikit air jika kering sangat)
  3. Lepas dah empuk dan air pun dah bekurangan, masukkan semua sos
  4. Masukkan garam jika perlu, gaul rata
  5. Masukkan air sikit jika kering sgt
  6. Masukkan cili dan bawang, masak hingga layu
  7. Masukkan tomato dan daun bawang, kacau sebentar.
p/s: kalau nak merah, letak la pewarna kat daging tu dan perap sebentar. Aku tak letak sebab malas tak elok utk kesihatan.

No comments:

Post a Comment