Monday, 2 May 2011

Sri Kaya


Bosan betul makan roti sapu butter. Hari ni tekak meronta2 nak makan roti sapu kaya. Kalau kat Malaysia, dah lama p carik kaya kat kedai. Dulu, masa collect data kat Cardiff, rajin gak singgah kedai cina beli kaya Yoe's. Sekarang ni, xkan nak p Cardiff semata-mata nak beli kaya kan?

So, google punya google, jumpa satu resepi kaya yang mudah. Bahan-bahan pun memang ada kat dapur. Apa lagi, mula la project sri kaya nih.

Sumber: My Resepi

Bahan-bahan (Boleh dapat dalam 2-3 cawan kaya):
  • 2 cawan gula pasir
  • 1/2 cawan air
  • 500gm santan pekat (aku guna santan dalam kotak)
  • 5 biji kuning telur
  • 2 sudu besar tepung kastard (bancuh dgn sedikit air)
  • 1 helai daun pandan 
Cara-cara:
  1. Campur gula dan air dlm periuk, masakkan hingga jadi keperangan.
  2. Bila gula keperangan, masukkan santan pekat dah kacau sebentar hingga gula larut.
  3. Biarkan adunan betul-betul sejuk.
  4. Bila adunan dah sejuk, masukkan kuning telur, tepung kastard dan daun pandan. Kacau rata, then letak diatas api yg sederhana hingga mendidih. (kacau selalu sebab takut bawah dia hangit)
  5. Bila dah mendidih, tutup api dan masukkan dalam bekas yang sesuai.
  6. Bila sejuk kaya ni akan memekat. 
Memang best la kaya ni. Dah la nak buat senang je. Tolak masa menunggu adunan jadi sejuk, kira2 dalam 1/2 jam je nak buat kaya nih. Kalau rajin dan teringin sangat nak makan kaya, sile la cuba resepi nih.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment