Sunday 22 August 2010

Ayam Goreng Berempah


Hari tu berbuka makan nasi lemak. Nak bagi special sikit, kitorg buat ayam goreng berempah. Seperti biasa, resepi aku ni takde sukatan yang tepat. Sebab bagi aku, kek dan biskut jer yang perlu ada sukatan, kalau lauk pauk nih, kena pandai2 anggar sendiri. Begantung jugak kepada brapa byk kita nak masak. Pastu, kalau suka, tambah, kalau tak suka kurangkan or takyah masukkan bahan tuh...tu jer konsepnya.

Jadi, resepi yang aku tulis utk ayam goreng berempah ni adalah agak2 jer, berdasarkan ayam yang aku guna. So, boleh modify ikut selera masing2 yer.

Bahan-bahan:
  • Ayam yang dipotong kecil (masa aku buat nih, ada dlm 20 ketul)
  • 10 ulas bawang merah*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 1 inci Halia*
  • 1/2 inci lengkuas*
  • 5 sudu besar ketumbar biji*
  • 5 batang serai dihiris*
  • 3 sudu serbuk kari*
  • 2 sudu teh jintan putih*
  • 1 sudu teh jintan manis*
  • sedikit garam*
  • setengah cawan daun kari
  • 3 sudu besar tepung beras

Cara-cara:
  1. Kisar bahan yang bertanda *
  2. Kemudian, lumurkan pada ayam, masukkan daun kari dan tepung beras, gaul sekata
  3. Perap ayam selama sejam atau lebih (lagi lama lagi best)
  4. Deep fry ayam tersebut dengan api yang sederhana besar, masukkan jugak bahan2 perap tu sikit
  5. Enak di makan dengan nasi putih atau nasi lemak.

p/s: tepung beras tu nak bagi ayam tu mcm rangup sikit, kalau tak letak pun takpe.

No comments:

Post a Comment