Friday 9 April 2010

Tiramisu...


Fira.miss u... hahaha....Tiramisu. Antara kek kegemaran aku. Dulu, kalau nak makan, kena p secret recipe. Sekarang tidak lagi. Leh wat sendiri dah. Ni percubaan pertama. Resepi plak dari Lida, kazen aku yg skrg dok kat Glasgow. Dia dah cuba mcm2 resepi, dah ubah suai, so, tecipta lah yg ni...best tau. Senang, sbb tak pakai telur.

Kalau resepi authentic tiramisu, pakai telur. Pastu tiramisu ni mane ade bakar ke kukus ke. So, telur tu mentah2. Bahaya oo...takut ade salmonella. Kat bawah ni resepi yg Lida bagi. Tapi aku tak rendam dalam air kopi. Aku rendam dalam milo. Bukan ape, mangsa eksperimen masak memasak aku nih xleh minum kopi. Kang migraine plak. So, aku wat version milo.

Bahan-bahan
  • 284 mL double cream
  • 95g gula
  • 250g mascarpone cheese
  • biskut/sponge fingers
  • cocoa powder
  • coffee + water [aku ganti ngan Milo]
Cara-cara:

1. Pukul double cream dan gula sampai sebati & agak kembang sket
2. Masukkan mascarpone cheese dan gaul sampai sebati
3. Celup biskut/ sponge fingers dalam bancuhan air kopi (jangan pekat sangat, nanti pahit)
4. Susun lapisan biskut diselangi dengan lapisan cream.
5. 'Sprinkle' cocoa powder on top

Aku sprinkle milo je. Hehehe. Best!!!! Ni resepi terbaik bg aku. Rasa tak menyengit, manis pun sedang2 elok jer. Cuba lah!

2 comments:

  1. Salam...akak jumpa blog ni masa jln2 rmh matgebu tadi.
    Akak dah 2 kali buat tiramisu ni, fist guna kek coklat, kali ke2 guna coco pie....anak n husband suka sgt. Tak payah beli kat secret recipe dah.....
    Oh ye, akak dpt resepi dr Umi-e myresepi.

    ReplyDelete
  2. salam kak zana...terima kasih la singgah teratak buruk saya nih...huhu...wah...tiramisu ngan kek coklat?? saya nak try la! dahla favret kek coklat tuh...gabungan mantap nih...thank u so much kak for the idea!

    ReplyDelete